av | 18 sep, 2025 | Nyheter

intervju

Intervju med daglig leder Lotte Vikan: – Vi vil skape et sted der alle kan være seg selv

Salongnytt har snakket med daglig leder ved Hår Munkegata, Lotte Vikan, for å høre mer om reisen til salongen, konseptet bak, og hvordan de jobber for å løfte frisørbransjen i Trondheim.

Hvordan ble Hår Munkegata til?
– Hår Munkegata er et resultat av at eier Brit Marie Wisløff kjedet seg under Covid. Da hun fikk spørsmål om dette lokalet i midtbyen, hoppet hun på. Hun har allerede en etablert salong fra før, Hår Frisør på Sirkus Shopping, som har eksistert siden oktober 2010.

Jeg selv var på jobbjakt i Trondheim etter noen år i Lillehammer, og ble koblet sammen med Brit Marie. Det ga meg sjansen til å bli med som daglig leder og bygge opp en ny salong. Det virket gøy og spennende – så jeg tok sjansen. Nå, etter fem år, er vi fire frisører og en lærling, alle med våre spesialfelt. Det gjør salongen unik, fordi vi mest sannsynlig har en frisør som passer til akkurat ditt uttrykk.

Hva skiller dere fra andre salonger i Trondheim?
– Sjappa vår er litt annerledes. Vi har et urbant uttrykk med mørke vegger og tak, discokuler og høyere musikk enn de fleste andre salonger. Tilbakemeldingene vi får fra kundene er at de opplever det som chill å komme inn til oss, fordi det ikke er så stivt og spa-aktig.
Vi ønsker å skape en atmosfære der alle føler de kan være seg selv.

Hva driver deg som frisør?
– Jeg har vært frisør i 15 år, og det som virkelig driver meg er samholdet med mennesker – kunder, kollegaer og samarbeidspartnere. I tillegg er jeg oldermann i Trondheim frisørlaug, noe som gir meg en mulighet til å bidra til å løfte bransjen og skape sosiale arenaer, som for eksempel Trondheim Hair Open. Jeg er ekstremt sosial, og uten dette yrket hadde jeg nok ikke fått dekket mitt sosiale behov.

Dere har også bygget et fellesskap med andre salonger?
– Ja, vi har fått med flere salonger og skapt et lite fellesskap der vi deler kurs og møtes sosialt. Det gir oss mulighet til å lære av hverandre, dele erfaringer og vokse sammen, i stedet for å bare se hverandre som konkurrenter.

Jeg tror flere i bransjen kunne hatt godt av dette – heie på hverandre, like det bildet på Instagram, eller gi en klapp på skulderen når man ser noe bra. Frisørbransjen består av utrolig mange dyktige folk som fortjener ros. Det er mye mer å vinne på å være åpen og nysgjerrig, enn å la sjalusien ta over.

Hvordan har det vært å drive salong gjennom fem år?
– Å drive salong er både gøy og krevende. Vi åpnet jo midt under Covid, så vi fikk virkelig testet oss. Men det ruller godt når man har en stabil gjeng å jobbe med. Det setter jeg utrolig stor pris på – og det er ikke noe man kan ta for gitt, spesielt når det finnes så mange gode salonger rundt om i byen.

Til slutt: Har du en produktanbefaling til frisørkollegaer og kunder?
– Ja, absolutt! Jeg vil trekke frem R+Co, en serie som inneholder alt man trenger. Det er en leken serie som gir gode resultater uten å føles tung i håret – noe jeg elsker.

For de som ønsker noe mer high-end, anbefaler jeg R+Co Bleu. Det er en luksuriøs serie som kombinerer salongstyling med et mer redaksjonelt preg. Serien inneholder Bleu Molecule Complex, som gir styrke og glans, samtidig som produktene er vektløse og passer til alle hårtyper og teksturer.

Salongnytt takker Lotte Vikan for praten – og ønsker Hår Munkegata lykke til videre!

Mer fra Salongnytt

Maria Åberg – coach for frisørledere i Sverige

Maria Åberg – coach for frisørledere i Sverige

Maria Åberg – coach for frisørledere i SverigeMaria Åberg brenner for å utvikle lederskapet i frisørsalonger. Hun vet av egen erfaring at de fleste salongledere er fantastiske frisører, flinke til å lese kundens behov og levere høy kvalitet. Likevel er det ofte en...

les mer
Sett av tid til menneskene bak saksen

Sett av tid til menneskene bak saksen

Sett av tid til menneskene bak saksenI frisørbransjen er det lett å bli fanget av hverdagsstresset. Kundene står i kø, kalenderen er fullbooket, og fokuset ligger ofte på å levere den beste behandlingen. Men bak hver perfekt klipp og fornøyd kunde står et menneske –...

les mer
Hva bør en frisørsalong-nettside inneholde i 2025?

Hva bør en frisørsalong-nettside inneholde i 2025?

Hva bør en frisørsalong-nettside inneholde i 2025? Enkelt forklart – for deg som vil lykkes på nett.Nettside for frisørsalong En moderne nettside for frisørsalonger er like viktig som saks og kam i 2025. Det er ikke lenger nok å være dyktig med håret – kundene dine...

les mer