Frisør Pernille sine tips på sosiale medier!
@pernillefrisor
Hva er dine beste tips for en bedre instagram profil for frisører?
Start med et klart og tydelig navn, et tydelig profilbilde som viser ansiktet ditt og ikke så mye annet rundt som distraherer.
Tenk over hva du ønsker å bruke Instagram til. Skap din nisje.
Er det en spesiell del av faget du brenner ekstra for? For eksempel balayage, foliestriper, skinfade, moderne klipp, blondiner, brunetter, brud, styling etc. Da er det viktig å ha med dette som en linje i bio’en din, sammen med en oppfordring til de som ser profilen din. Dette kan være en setning nederst hvor du skriver «book din time her» samt linken til din nettbestilling under. Alt dette er søkbart, så hvis en potensiell kunde søker opp «frisør, balayage og styling» og du har det i din bio, så kan din profil dukke opp. Jeg har også erfart at et bilde av deg selv i ditt første innlegg og en tekst om deg selv er veldig nyttig. Potensielle kunder som besøker profilen din, har da anledning til å bli litt bedre kjent med deg. Dette skaper tillit, trygghet og verdi ut til kunden. Hvor de kan bli litt bedre kjent med deg før de setter seg i stolen. Sist, men ikke minst – bytt til skaperkonto!
Hva synes du har mest effekt på instagram?
Det er uten tvil – reels!
Med reels når du ut til flere «ikke-følgere» som kan bli dine nye kunder. Jeg har også erfart at stories gjør mye, hvor man også kan bruke «stickers». Dette skaper en del engasjement etter min erfaring. Er du bekvem med å snakke foran kamera, er det også her en gylden mulighet for å vise deg frem. Du kan dele din hverdag! Vis at du ordner plassen din klar for neste kunde, film at du åpner salongen eller gir kunden en kaffe. Snakk om dagen din i salongen! Når du har kunder og behandlinger i stolen som du vet passer til din nisje, film hele prosessen, rediger/klipp det sammen til en kortere film og legg over en voiceover hvor du snakker om hva du gjør, hva du og kunden ble enige om og hva ønsket sluttresultat skal bli.
Post gjerne før og etter bilder, men en mer levende side har jeg erfart lettere skaper engasjement. Ha gjerne en «hook» i starten av reelsen din som gjør at potensielle kunder stopper opp og ønsker å lese beskrivelsen din og se hele reelsen.
Det kan være «fra vanlig til ekstraordinært – du må se denne hårtransformasjonen!» En visuell hook skaper også mye engasjement, bruk lyd i musikk du velger til å passe reelsen du skal legge ut og legg over samme tekst. Gi masse verdi, tillit og lærdom/kunnskap i beskrivelsen din og avslutt ALLTID med en oppfordring til de som leser! Følg @____ for mer, kommenter under hvis du ønsker en time hos meg, del med en venn som trenger å høre dette og lagre for å huske til senere. Samt bruk hashtags som du vet treffer din målgruppe og nisje.
Har du et motiverende tips til dine kollegaer der ute for en inspirerende hverdag i salongen?
Bruk Instagram som noe som skal være morsomt! Alle innlegg og reels trenger ikke å være perfekte. Skriv ekte og genuint og vis gjerne frem livet ditt også. Det viktigste med markedsføring på sosiale medier har jeg erfart, er å vise hele deg! Få frem personligheten din! Dette gjør så du tiltrekker deg akkurat dine drømmekunder. Dette hjelper også deg til å få en inspirerende hverdag i salongen. Du oppnår masse lidenskap for faget, når du får jobbe med det du liker aller best.
Annet du vil si til bransjen?
Det er veldig lurt og mye mer effektivt å ha en strategi når du poster på Instagram.Bruk notater på telefon til å planlegge innleggene dine.
Man burde poste minimum annenhver dag, og helst hver dag for å nå ut! Algoritmen på Instagram elsker engasjement og jo mer du får på ditt innhold, jo mer pushes kontoen din frem til dine drømmekunder!
Men husk at det skal være moro! Post konsekvent, vær deg selv og kos deg med det! Instagram er kjempe moro og gjør du dette, vil kunder ta kontakt med deg!