Messen både influensere og bransjen ikke burde gå glipp av!
Arrangører: Tone Skipa og Anki Hansen
@oslobeautyexpo
Hvordan startet ideen bak messen og hva er det beste med å arrangere en slik messe?
Ideen startet med at jeg besøkte en PR-messe i Stockholm, og tenkte at dette er noe som Norge også burde ha. Jeg kontaktet Anki Hansen som da hadde et eget PR-byrå. Hun skulle tilfeldigvis arrangere et minievent med merkevarer hun hadde i sin portefølje. Vi tenkte at om det eventet ble tatt godt imot, kunne vi satse på en expo med mange merkevarer. Det gjorde det.
Vi har begge erfaringer med hundrevis av presseeventer, og vet hva vi både ønsker og ikke ønsker. Først og fremst er Oslo Beauty Expo en PR-messe der du som leverandør får muligheten til å treffe relevante beautysnakkere (presse og influensere). Vi har et opplegg som setter fokus på læring og kunnskap, der du skal bli oppdatert på hva som rører seg i markedert.
OBE er en møteplass for leverandører, presse og influensere, og en mulighet for å knytte kontakter. OBE er også en arena der leverandører kan bli mer kjent og lære av hverandre.
Vi er opptatt av bredden innen skjønnhet. Derfor finner du leverandører innenfor alle nisjer innen skjønnet på OBE. Vi har med alt fra hår og makeup til hud og duft, fra klinikkmerker og til retail og spa.
Etterspørselen for å åpne expoen for klinikker, salonger og innkjøpere har vært stor. Derfor utvidet vi sist messen med en Business-expo på kvelden. Med noen justeringer gjentar vi suksessen i 2025.
Fortell litt om deres bakgrunn?
Anki har bakgrunn som hudterapeut, men har 30 års erfaring med PR for ulike firmaer innen beautybransjen. Tone har også snart 30 år i bransjen med bakgrunn som makeupartist, beauty-journalist, innholdsproduksjon og prosjektledelse. Vi er begge aktive på sosiale medier.
Hva er deres største tips til leverandører som ser på muligheten for markedsføring via influensere?
Det er viktig å komme i kontakt med influensere som faktisk er interessert i og liker produktene du presenterer. Ikke minst at dere er på bølgelengde og har god kommunikasjon dere i mellom. Siden du får besøk av alle på messen, merker du raskt hvem som viser ekstra interesse, og som du kunne tenke deg å ha videre kontakt med.
Hva er deres tips til frisørsalonger som ser etter hudpleie produkter å ha i sitt sortiment?
Se etter hudpleiemerker som er enkle å navigere i, som ikke krever høy kunnskap, passer for sensitiv hud og som kan tilby pakker med produkter mange kan bruke. Dessuten finnes det så mange bra enkeltprodukter, som masker, balmer og ikke minst kropps- og selvbruningsprodukter, som kan være en god introduksjon for utvidelse til større sortiment siden.
Uansett er det viktig å sette seg inn i produktene, og selv være en ambassadør for produktene.
Om du i tillegg kan tilby en enkel maskebehandling mens kunden venter på farge, er jo det gull!
Annet dere vil si?
Vær nysgjerrig, og benytt anledningen til å spørre alt du kan. Det er også mulighet for å teste produkter og behandlinger på messen. Når man kommer som gjest på messen er det også viktig å gå rundt til alle standene, ikke bare de få man kjenner fra før. Sist var det med merker som hadde supre produkter til frisørsalonger, som ikke var hårmerker. Jeg oppdaget i etterkant av messen at mange hadde oversett noen produkter jeg selv ville ha tatt inn i bøtter og spann i min salong – rett og slett fordi de faktisk ikke benyttet anledningen til å gå rundt til alle standene. I 2025 har vi derfor tenkt til å hjelpe de besøkende med å få mest mulig ut av messen.
Se mer på instagram : @oslobeautyexpo