av | 11 sep, 2025 | Meninger

Lillian

Et spørsmål om fremtiden til produktsalg i frisørbransjen

Produkter har i mange år vært en viktig del av frisørens hverdag – både som en naturlig forlengelse av behandlingen i stolen, og som en viktig inntektskilde i salongen.
Likevel er det ingen hemmelighet at konkurransen om kundene har endret seg dramatisk.
Med stadig flere aktører på markedet, og med netthandel som gjør enkelte «eksklusive produkter» tilgjengelige for alle til lavere priser, er salget i salongene blitt vanskeligere.
Hvordan skal man egentlig løse det, så alle parter lyttes til?

Produsenter, leverandører, frisører – eller forbrukere?

Produsentene står i et marked hvor høye volumer er nødvendig for å overleve. Leverandørene investerer tid, ressurser og penger i merker som senere kan glippe.
Frisørene anbefaler og selger produkter med fagkunnskap og rådgiving – men kan oppleve at samme produkter dukke opp billigere på nett av forskjellige grunner.
Og forbrukerne? De gjør ofte det som føles naturlig: de jakter på den beste prisen.
Dette skaper et sammensatt bilde, der alle parter på ulikt vis opplever å stå i en skvis.
Jobben bak produktene, produktutvikling, markedsføring, kundeoppfølging, produktet i seg selv og salgsprosessen. Dette koster penger og pengene ligger i produktet.

Spørsmål som reiser seg

  • Hvordan kan frisører beskytte sitt produktsalg? Hva er verdien av gode råd og fagkompentanse?  
  • Kan produsentene benytte grossister/leverandører i nye måter å tenke samarbeid, distribusjon og markedsplasser?
  • Hvordan kan leverandører og frisører bygge sterkere lojaliet til rådgiving og produktsalg via salong?
  • Kan forbrukernes ønske om «billige luksusprodukter» forenes med frisørens rådgivning?
  • Er det på tide å tenke nytt om produktsalg i salong – og i så fall, hvordan?

Fremtiden

Noe er sikkert: produktsalg i frisørsalonger vil ikke forsvinne. Det er en viktig del av behandlingen. Frisørene er også ekstremt viktig for produktmerkene.
De gjør produktene til magi med sin fagkunnskap og rådgiving. Spørsmålet er heller hvordan det vil utvikle seg.
Vil vi se en sterkere satsing på digitale løsninger som samtidig gir salongen provisjon?
Vil salongene og leverandørene utvikle mer egne produkter?
Vil salongene gjøre større innkjøp på bestselgere for å kunne kjøre flere kampanjer?
Vil forbrukere kjøpe med hjerte , med forståelse for at rådgiving har verdi og støtte sin lokale frisør.
Det er ikke et enkelt svar – og kanskje ligger svaret i en kombinasjon av endringer hos alle parter.

Meninger

I stedet for å lete etter «hvem som skaper problemet», kan det være mer konstruktivt å stille spørsmålene sammen.
Hvordan kan vi bygge et bærekraftig system for produktsalg som tjener både produsenter, leverandører, frisører og forbrukere?
For det er ingen tvil om at alle parter fortjener både å bli sett, samt fortjeneste for jobben de utfører.
For uansett hvilken vei man velger, er det i møtepunktet mellom samarbeid og innovasjon at fremtiden formes.

Skribent Lillian

Mer fra Salongnytt

Ingen resultater funnet

Siden du ser etter ble ikke funnet. Prøv å omformulere søket ditt, eller bruk menyen.

Sett av tid til menneskene bak saksen

Sett av tid til menneskene bak saksen

Sett av tid til menneskene bak saksenI frisørbransjen er det lett å bli fanget av hverdagsstresset. Kundene står i kø, kalenderen er fullbooket, og fokuset ligger ofte på å levere den beste behandlingen. Men bak hver perfekt klipp og fornøyd kunde står et menneske –...

les mer
Hva bør en frisørsalong-nettside inneholde i 2025?

Hva bør en frisørsalong-nettside inneholde i 2025?

Hva bør en frisørsalong-nettside inneholde i 2025? Enkelt forklart – for deg som vil lykkes på nett.Nettside for frisørsalong En moderne nettside for frisørsalonger er like viktig som saks og kam i 2025. Det er ikke lenger nok å være dyktig med håret – kundene dine...

les mer