
Et spørsmål om fremtiden til produktsalg i frisørbransjen
Produkter har i mange år vært en viktig del av frisørens hverdag – både som en naturlig forlengelse av behandlingen i stolen, og som en viktig inntektskilde i salongen.
Likevel er det ingen hemmelighet at konkurransen om kundene har endret seg dramatisk.
Med stadig flere aktører på markedet, og med netthandel som gjør enkelte «eksklusive produkter» tilgjengelige for alle til lavere priser, er salget i salongene blitt vanskeligere.
Hvordan skal man egentlig løse det, så alle parter lyttes til?
Produsenter, leverandører, frisører – eller forbrukere?
Produsentene står i et marked hvor høye volumer er nødvendig for å overleve. Leverandørene investerer tid, ressurser og penger i merker som senere kan glippe.
Frisørene anbefaler og selger produkter med fagkunnskap og rådgiving – men kan oppleve at samme produkter dukke opp billigere på nett av forskjellige grunner.
Og forbrukerne? De gjør ofte det som føles naturlig: de jakter på den beste prisen.
Dette skaper et sammensatt bilde, der alle parter på ulikt vis opplever å stå i en skvis.
Jobben bak produktene, produktutvikling, markedsføring, kundeoppfølging, produktet i seg selv og salgsprosessen. Dette koster penger og pengene ligger i produktet.
Spørsmål som reiser seg
- Hvordan kan frisører beskytte sitt produktsalg? Hva er verdien av gode råd og fagkompentanse?
- Kan produsentene benytte grossister/leverandører i nye måter å tenke samarbeid, distribusjon og markedsplasser?
- Hvordan kan leverandører og frisører bygge sterkere lojaliet til rådgiving og produktsalg via salong?
- Kan forbrukernes ønske om «billige luksusprodukter» forenes med frisørens rådgivning?
- Er det på tide å tenke nytt om produktsalg i salong – og i så fall, hvordan?
Fremtiden
Noe er sikkert: produktsalg i frisørsalonger vil ikke forsvinne. Det er en viktig del av behandlingen. Frisørene er også ekstremt viktig for produktmerkene.
De gjør produktene til magi med sin fagkunnskap og rådgiving. Spørsmålet er heller hvordan det vil utvikle seg.
Vil vi se en sterkere satsing på digitale løsninger som samtidig gir salongen provisjon?
Vil salongene og leverandørene utvikle mer egne produkter?
Vil salongene gjøre større innkjøp på bestselgere for å kunne kjøre flere kampanjer?
Vil forbrukere kjøpe med hjerte , med forståelse for at rådgiving har verdi og støtte sin lokale frisør.
Det er ikke et enkelt svar – og kanskje ligger svaret i en kombinasjon av endringer hos alle parter.
Meninger
I stedet for å lete etter «hvem som skaper problemet», kan det være mer konstruktivt å stille spørsmålene sammen.
Hvordan kan vi bygge et bærekraftig system for produktsalg som tjener både produsenter, leverandører, frisører og forbrukere?
For det er ingen tvil om at alle parter fortjener både å bli sett, samt fortjeneste for jobben de utfører.
For uansett hvilken vei man velger, er det i møtepunktet mellom samarbeid og innovasjon at fremtiden formes.
Skribent Lillian