av | 5 des, 2023 | Motivasjon

Bli en rå leder!

I velværebransjen er det mange ledere med bakgrunn innen frisør og velvære faget. Dyktige behandlere, kunstnere og grundere som har lederoppgaver i tillegg til viktige faglige oppgaver innen frisør og velvære faget.

Det å se sine ansatte, legge til grunn for selvledelse, øke salget og passe økonomien er ikke alltid så lett i en travel hverdag.
Så la oss samle noen tips som kan bedre det å se de ansatte raskt og øke motivasjon.

Personlighetstyper

Personlighetstyper er et spennende felt å sette seg inn i for å tilrettelegge lederstilen utfra ansatt. Dette kan påvirke hvordan vi tar kritikk, hvordan vi ønsker å bli sett og hva som er våre sterkeste sider. Uten å sette seg dypt inn i flere personlighetstyper og bruke mye tid på dette. Gi skryt som styrker de ansattes naturlige styrker.

Hvem er perfeksjonisten?

Fortell den ansatte hvor nøye og dyktig personen er på detaljer.
Hvordan de tiltrekker seg denne type kunder og hvordan dette påvirker bedriften positivt.
Vis forståelse for at ikke alltid dyktighet på detaljer går sammen med press i effektivitet.

Hvem er humørspreder og relasjonsbygger?

Fortell den ansatte hvor mye det betyr for salongen at deres personlighet og glede smitter.Vis hvordan dette øker antall kunder i salongen og hvordan relasjonsbygging er viktig for økt lønnsomhet.

Hvem er lederen som hjelper deg med ansvar og tar ansvar på strak arm?

Fortell hvor mye dette betyr for deg som leder og hvordan dette hjelper din hverdag.
Vis hvordan dette økonomisk kan lønne seg for både bedriften og den ansatte.

Hvem er peacemaker i salongen?

Den litt mer stille og rolige ansatte som er venn med alle.
Passer på at alle har det bra og en person alle kan prate med.
Fortell den ansatte hvor viktig det er å ha en slik person i salongen, som skaper trygghet og samler mennesker til et godt arbeidsmiljø.

Det er mange måter å teste personlighetstyper og det finnes flere metoder på nett man kan settes seg inn i. Men bare en forståelse av at vi er forskjellige kan være til hjelp for både leder og ansatte.
Det som er lett for deg, er ikke nødvendigvis det som er lett for andre. Dine styrker kan utfylle andre sine styrker.
Dette er det perfekte med team. Hver har sin sterkeste egenskap.

Mer fra Salongnytt

Fra tanke til handling – Hvordan bli en «gjennomfører»?

Fra tanke til handling – Hvordan bli en «gjennomfører»?

Fra tanke til handling - Hvordan bli en «gjennomfører»? I en periode i livet mitt fikk jeg muligheten til å bli kjent med på styggen på ryggen. Du syns kanskje det er vel optimistisk å kalle det en mulighet, men det var det virkelig. Dag etter dag våknet jeg med en...

les mer
Si din mening og hjelp bransjen til nye høyder!

Si din mening og hjelp bransjen til nye høyder!

Si din mening og hjelp bransjen til nye høyder! Til frisører, salongeiere, grundere, produsenter og leverandører!I en tid med en bransje i forandring kan det være spennende informasjon og meninger som burde komme ut. Salongnytt er et sted hvor du kan vise dine råd,...

les mer
Del din historie med oss!

Del din historie med oss!

Del din historie med oss! Er du frisør, hudpleier, eller jobber i bransjen? Har du lyst til å fortelle din historie? Salongnytt.no ønsker å vise frem kollegaer i bransjen, så det er bare å ta kontakt med oss for en prat. Send oss gjerne en epost! Ønsker du spørsmål å...

les mer